CMR - Nemzetközi Közúti Árufuvarozói Felelősségbiztosítás
Amit a CMR nemzetközi közúti árufuvarozói felelősségbiztosításról tudni érdemes
A fuvarozó az áru címzetthez történő elszállítására és kiszolgáltatására, a feladó pedig a fuvardíj megfizetésére köteles. Ez nemzetközi fuvarok esetében két különböző ország közötti fuvarfeladat teljesítését jelenti. Az elszállítandó áru berakodását követően egészen addig, ameddig az áru kiszolgáltatásra kerül, a fuvarozó felel a járművére felrakott, rá bízott áruért. Az út során a rakományban különféle károk (törés, sérülés, elázás, súlycsökkenés, elfolyás, élőállat elhullása stb.) és hiányok (lopás, dézsmálás, elvesztés, átvételkori fuvarozói fenntartás nélküli hiányos berakodás stb.) keletkezhetnek, amelyekért a fuvarozó felelősséggel tartozik. A fuvarozót terhelő károknak a fuvarozó helyett történő megtérítésére szolgál fedezetül a CMR biztosítás.

A biztosítók jellemzően azt vállalják, hogy - a biztosítási szerződésben leírt feltételekkel és kizárásokkal - teljesítik mindazon kártérítési kötelezettségeket, amelyek a Nemzetközi közúti árufuvarozási szerződésről szóló, az 1971. évi 3. törvényerejű rendeletben kihirdetett CMR Egyezmény alapján a fuvarozót terhelik. Az egyezményt 1956-ban Genfben hirdették ki, és azóta az ebben foglalt elvek alapján történik a közúti árufuvarozó felelősségének megállapítása (CMR Egyezmény IV. fejezet A fuvarozó felelőssége).
Fontos, hogy a CMR Egyezmény több, a fuvarozó felelősségét korlátozó rendelkezést tartalmaz. Így például a fuvarozót terhelő kártérítés mértéke a legtöbb esetben nem haladhatja meg a 8,33 SDR/bruttó kg összeget (23. cikk). Az SDR egy mesterségesen létrehozott elszámolási egység. A 8,33 SDR - a világpiaci valutamozgásoktól függően - körülbelül 10 EUR / kg-nak felel meg. További felelősségkorlátozó rendelkezés, hogy késedelem esetén a fuvarozót terhelő kártérítés összege a fuvardíj mértékben maximált. Lényeges, hogy a fuvarozó nem hivatkozhat a CMR Egyezménynek a fuvarozó felelősségét kizáró vagy korlátozó rendelkezéseire, ha a kárt szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozta (29. cikk).
Figyelni kell rá, hogy a feladó megállapodás szerinti pótdíj ellenében a fuvarlevélbe írt bejegyzéssel bevallhatja az árunak a 23. Cikk 3. pontjában említett határt (8,33 SDR) meghaladó értékét; ebben az esetben ezt a határt a bevallott érték helyettesíti. Azaz amennyiben ezt a fuvarozó is elfogadja a 24-25-26-os cikk alapján 8,33 SDR / kg feletti kártérítésekkel is szembesülhet.
A fentiek miatt javasoljuk , hogy gondolják át jelenlegi cmr biztosítási fedezetüket tagjaink és amennyiben szükségesnek látják módosítsuk a biztosítási szerződéseket.
A fuvarozási szerződéssel kapcsolatos igényeket az általános 5 éves elévülési időnél rövidebb időn belül, főszabályként 1 éven belül lehet érvényesíteni. Szándékos , vagy súlyos gondatlanság esetén azonban 3 év (32. cikk)
Az áru tulajdonosa (ill., aki az áru megóvásában érdekelt) gyakorta köt a fuvarozásra feladott árura szállítmánybiztosítást. A szállítmánybiztosítás alapján, mivel ez egy vagyonbiztosítás, a biztosítótársaság a teljes áruértékre megtérítheti a tulajdonos árukárát. Ugyanakkor a szállítmánybiztosító az általa kifizetett kár megtérítését követelheti (regresszálhatja) a kárért felelős fuvarozótól. A CMR felelősségbiztosítás megkötése ezért abban az esetben is fontos, ha a tulajdonos kötött az árura szállítmánybiztosítást.
Érvényes biztosítási ajánlathoz szükséges dokumentumok
- Jármű forgalmi engedély másolat
- Cégkivonat, aláírási címpéldány
- A letölthető dokumentumoknál található nyomtatványok kitöltve, aláírva